Een SEO strategie kan altijd worden onderverdeeld in twee verschillende categorieën: on page SEO en off page SEO. Beide zijn cruciaal voor het succes van een SEO strategie, maar het is en blijven 2 vakken apart. Begrijp me niet verkeerd, gelukkig zijn er genoeg SEO specialisten die zowel on page als off page prima kunnen uitvoeren, maar het is belangrijk om hier een duidelijk onderscheidt in te maken.
On page SEO is gefocust op het optimaliseren van belangrijke factoren op een website waar je alleen zelf invloed op hebt, terwijl off page SEO gericht is op het vergroten van de autoriteit van jouw website door middel van het maken van inhoud en het verdienen van backlinks. Laten we het opsplitsen. Er zijn twee hoofdcategorieën waar zoekmachines zoals Google naar kijken bij het rangschikken van jouw website ten opzichte van andere websites.
1. On page SEO kijkt naar waar je site (of pagina) over gaat.
2. Off page SEO kijkt naar hoe relevant en populair jouw site is.
Wat is on page seo?
On page SEO (ook bekend als “on-site” SEO) betekent het optimaliseren van verschillende aspecten op een website die van invloed zijn op jouw positie in de zoekmachines. Op welke positie en zoekwoorden jouw website wordt weergegeven binnen de zoekmachines, wordt bepaald door een aantal rangschikkingsfactoren zoals gebruiksvriendelijkheid, laadsnelheid, inhoudelijke tekst, afbeeldingen en video’s, keyword targetting, meta instellingen, en nog een aantal kleinere factoren (zie de checklist).
On page SEO gaat dus over het optimaliseren van factoren waar alleen jijzelf invloed op hebt door wijzigingen op je eigen website.
On page SEO-checklist
Hoe zorg je ervoor dat on page SEO op alle pagina’s geoptimaliseerd is? Hier is een handige checklist voor on page optimalisaties die je kan doorvoeren op je eigen website. In de loop van het jaar zullen wij verschillende diepgaande blogs schrijven over deze aspecten. Volg ons op LinkedIn om op de hoogte te blijven van onze nieuwste blogs, zo blijf jij op de hoogte van nieuwe trend en ontwikkelingen gerelateerd aan SEO en nog veel meer wat te maken heeft met online marketing!
Wat is off page seo?
Off page SEO is gefocust op het vergroten van de domeinautoriteit van een website. Dit doen we voornamelijk door het verkrijgen van externe links van andere websites naar jouw eigen website. Off page klinkt in het begin misschien simpeler dan al die aspecten die je moet optimaliseren bij on page, maar dat is het meestal niet. Je hebt er namelijk zelf niet de volledige macht over.
Een goede uitleg over hoe domeinautoriteit in elkaar steekt, is lastig. Er zijn geen exacte factoren vanuit de zoekmachines die de domeinautoriteit bepalen. Wat we wel zeker weten, is dat hoe meer andere websites naar jouw website linken, hoe groter de autoriteit van je website wordt. Daarnaast weten we ook dat de kwaliteit van een backlink, de grootte van de stijging bepaald. De kwaliteit van backlinks wordt bepaald door de autoriteit van die specifiek website die naar jouw website linkt. Ook is het van belang dat de pagina waarnaartoe gelinkt wordt daadwerkelijk wat toevoegt aan de content die op de externe website te vinden is.
Dit is dan ook de reden dat een website zoals Wikipedia bij heel veel zoekwoorden bovenaan staat. Dit soort grotere website hebben zoveel backlinks dat als er nieuwe pagina’s gepubliceerd worden, deze zonder enige moeite naar de eerste pagina van relevante zoekwoorden stijgt.
SEO tools zoals Ahrefs, meten precies hoeveel backlinks jouw website heeft en of deze kwalitatief zijn of niet. Zo kan je perfect het proces van de optimalisatie van off page SEO voor jouw website in de gaten houden!
Off page SEO optimalisatie
Er zijn verschillende factoren die van invloed zijn op je off page SEO-score. Hoewel je dit met verschillende strategieën moet aanpakken, delen ze een overkoepelend doel om populariteit en autoriteit van jouw website van buitenaf op te bouwen doormiddel van backlinks. De grootste off page SEO-factor is het aantal backlinks en de kwaliteit daarvan. Enkele voorbeelden van manieren waarop je externe links naar jouw website kunt krijgen, zijn:
- Het creëren van de beste content d.m.v. content marketing waarnaar mensen willen linken omdat het waardevol is.
- Social media posts met inhoud die links genereren.
- Samenwerkingen met externe websites om links te verzamelen. (bijv. partners, leveranciers, klanten, etc.)
- Gast bloggen op sites die relevant zijn aan jouw branche. Deze berichten bevatten links naar jouw site.
Hoewel de hoeveelheid links nog steeds belangrijk is, wordt het steeds belangrijker dat ook de kwaliteit van de links goed is. De kwaliteit van backlinks wordt bepaald door de autoriteit van de website die naar jouw linkt, let daar dus goed op!
Hoeveel links heb je nodig voor goede off-page SEO? Dat is een moeilijke vraag en het zal voornamelijk liggen aan de autoriteit van je concurrenten. Hoe hoger de autoriteit van je concurrenten, hoe hoger jouw autoriteit moet worden. Veel SEO specialisten dachten vroeger dat het kopen van links een geldige manier van linkbuilding was; Google zal je nu echter flink straffen voor het kopen van links. Zij vinden dit manipulatie waardoor de ‘’zoekers’’ niet altijd de beste inhoud vinden voor wat ze zoeken. Nogmaals, kwaliteit wint het van kwantiteit als het gaat om linkbuilding, focus dus vooral op kwaliteit.
Wat is belangrijker, on page of off page?
Voor de duidelijkheid, een goede positie binnen zoekmachines gaat niet om het kiezen tussen on page en off page SEO. On page- en off page SEO zijn de twee belangrijkste pijlers die samen moeten werken om jouw posities binnen de zoekmachines te verbeteren.
We kunnen je wel adviseren om je on page strategie als eerste te optimaliseren voordat je je gaat richten op off page SEO. Zonder goede on page SEO zal off page SEO je namelijk helemaal niks opleveren, terwijl je met alleen on page al redelijke resultaten kan behalen op zeer specifieke zoekwoorden. Houdt altijd in gedachte dat on page SEO invloed heeft op de zoektermen in de zoekmachines waarop een website wordt vertoond. Off page SEO heeft daarentegen invloed op de posities in de zoekresultaten van de zoekmachines.
Lukt het niet of laat je het liever
over aan professionals?
We hopen dat dit artikel je heeft geholpen om met jouw website goed te scoren binnen Google en andere zoekmachines. Echter, als je nog geen ervaring hebt met SEO, kan ik begrijpen dat het een lastige taak blijft. Een goede SEO strategie waarmee daadwerkelijk resultaten geboekt kunnen worden vergt nu eenmaal diepgaande kennis en veel tijd.
Wij helpen je graag! Digitalness kan jou helpen met je gehele SEO strategie, zodat we jouw pagina’s gegarandeerd op de eerste pagina van Google krijgen. Benieuwd naar hoe we je helpen? Plan dan eens een vrijblijvend adviesgesprek in met een van onze SEO experts. We bespreken geheel vrijblijvend de situatie van jouw online vindbaarheid en denken met je mee over de beste oplossingen om jouw doelen te behalen.