Een effectieve SEO strategie opgedeeld in 3 belangrijke pijlers

SEO is een uitstekende manier om jouw doelgroep via organische zoekresultaten in zoekmachines zoals Google, Bing en Yahoo op jouw website te krijgen. Met SEO spelen we in op belangrijke elementen waardoor zoekmachines specifieke pagina op een website op de juiste plekken vertonen en zo hoog mogelijk indexeren. Indien je al bekend bent met SEO, weet je al dat SEO een lange termijn strategie is en dat de inspanningen die je levert niet binnen enkele dagen resultaat opleveren. Een effectieve SEO strategie is gericht op de groei van het aantal organische bezoekers die binnen 2 tot 3 maanden zichtbaar wordt.

In dit artikel stellen we een effectieve SEO strategie op die we onderverdelen in 3 belangrijke pijlers: techniek, content en autoriteit.

Een SEO strategie bevat tientallen verschillende ‘’optimalisatiepunten’’

We delen onze voorbeeld SEO strategie op in 3 verschillende pijlers. Echter bevat een goede SEO strategie veel meer optimalisatiepunten. Onder elke pijler vallen veel verschillende punten. We geven enkele voorbeelden maar het is belangrijk om goed uit te zoeken welke optimalisatiepunten van toepassing zijn op de status van jouw website.

*Tip: vraag een gratis SEO scan aan bij Digitalness. Eén van onze SEO experts zal vervolgens jouw website onder de loep nemen waardoor je precies weet met welke optimalisatiepunten je aan de slag kan.

On page seo vs off page seo

SEO pijler 1: techniek

De eerste SEO pijler is eigenlijk de basis van de strategie en bevat voornamelijk on page SEO. Zonder een goede techniek van de website, zullen de zoekmachines altijd een soort strafpunten opleggen waardoor je website nooit hoog kan scoren op belangrijke zoektermen. Het is van belang dat de back-end van jouw website voorzien is van de nieuwste updates, een goede beveiliging volgens de normen en een logische codestructuur die zoekmachines gemakkelijk kunnen crawlen.

Ook de front-end van een website bevat techniek die in orde moet zijn. Zo is het belangrijk dat de website gebruiksvriendelijk is, werkend is op verschillende browser en toegankelijk voor iedereen. Een gebruiksvriendelijke website bevat een goede en logische interne link structuur, heeft een optimale laadsnelheid en is volledig responsief op mobiel en tablet. Er zijn nog en tal van belangrijke techniekspecificaties. We raden aan om een volledige technische scan van de website uit te voeren alvorens je begint met een effectieve SEO strategie.

SEO pijler 2: content

De content op een website zorgt ervoor dat zoekmachines weten waar een specifieke pagina over gaat en aan welke zoektermen zij de pagina kunnen koppelen en vertonen in de zoekresultaten. Paginacontent bestaat uit tekst, beeldmateriaal en meta data, het is belangrijk om dit op elke pagina op een website mee te nemen.

Voordat je begint met het maken van content voor een specifieke pagina op de website, is het aan te raden om eerst een zoekwoordenonderzoek uit te voeren en een sitemapplanning te maken. Met een zoekwoordenonderzoek stel je een lijst op van belangrijke zoektermen waarop je wilt ranken in de zoekmachines. Houdt hierbij rekening met de concurrentie, de zoekintentie en het zoekvolumen. Wanneer je een lijst met interessante zoektermen hebt verzameld, kan je een sitemapplanning maken waarin je een overzicht maakt van de pagina’s die gerealiseerd moeten worden en welke zoekwoorden daaraan gekoppeld kunnen worden. Let wel op, koppel altijd slechts 1 zoekwoord aan één pagina.

Bij het maken van de content weet je nu op welk zoekwoord je moet focussen en welke synoniemen je daarbij kan gebruiken. Waar het vroeger zo was dat het belangrijke was om de belangrijkste zoekwoorden zoveel mogelijk in een tekst te verwerken, is het tegenwoordig veel belangrijker om relevante content gericht op het zoekwoord te schrijven. Zorg ervoor dat jouw content waarde biedt voor de mensen met dit zoekwoord in de zoekmachines aan het zoeken zijn. Het is belangrijk om wel concrete criteria aan de tekst te koppelen. Hiervoor kan je prima een SEO tool zoals Rankmath gebruiken.

Vergeet niet om ook beeldmateriaal toe te voegen aan de pagina dat aansluit op de content. Door foto’s en video’s een alt-tag mee te geven die relevant is aan het zoekwoord van de desbetreffende pagina, zullen de zoekmachines de afbeelding of video koppelen aan dit zoekwoord.

Tot slot is het belangrijk de juiste meta data te koppelen aan de pagina. Schrijf altijd zelf een meta titel en beschrijving die vertoond wordt in Google en probeer hierin zoveel mogelijk overtuiging toe te passen waardoor ‘’zoekers’’ erop zullen klikken.

SEO pijler 3: autoriteit

Na het succesvol afronden van de eerste 2 pijlers zullen jouw pagina’s al gevonden kunnen worden in Google. Echter, wanneer er veel concurrentie op dezelfde zoekwoorden focussen, bestaat er een grote kans dat jouw pagina niet op de eerste pagina van de zoekmachines vertoond wordt, laat staan in de top 3. Aan een positie lager dan de eerste pagina heb je vaak niet veel. Zo af en toe zal er een verdwaalde ‘’zoeker’’ bij jouw zoekresultaat uitkomen, maar die honderden of duizenden bezoekers per dag zullen uitblijven.

Autoriteit is de derde pijler in een effectieve SEO strategie. Zoekmachines koppelen namelijk een domeinautoriteit aan iedere unieke website. De domeinautoriteit is een cijfer van 0 tot 100 en heeft een grote invloed op de positie die jouw pagina’s in de zoekresultaten zullen innemen. Hoe hoger de domeinautoriteit, hoe beter.

Let wel op. De domeinautoriteit bepaald niet alles en is ook specifiek afgestemd op de branche of categorie. Een website met een hoge domeinautoriteit in de makelaarsbranche, zal niet hoog scoren met een pagina over de beste zonnepanelen. Je bouwt dus een domeinautoriteit op binnen jouw branche of categorie.

Om de domeinautoriteit te laten stijgen, is het belangrijk dat je veel waardevolle content op jouw website hebt gepubliceerd die elkaar ook goed aanvullen. Kies er in het begin dus voor om niet over random allerlei verschillende onderwerpen te schrijven, sluit de onderwerpen op elkaar aan en link deze naar elkaar. Naast waardevolle content, wordt de domeinautoriteit ook bepaald op basis van het aantal backlinks naar jouw website. Door middel van linkbuilding kan je ervoor zorgen dat externe websites naar jouw website linken. Hierbij geldt deels dat je zoveel mogelijk backlinks wilt verzamelen, maar houdt ook rekening met de kwaliteit van de linkjes. Zorg voor linkjes die van pagina’s komen waarop aansluitende content staat als op jouw website.

SEO uitbesteden? Wij helpen je graag jouw doelen te behalen.

We kunnen het ons voorstellen dat niet iedereen voldoende tijd en kennis heeft om deze SEO strategie volledig zelf uit te voeren. Bij Digitalness denken we graag mee over een effectieve samenwerking waarbij wij de SEO strategie uit handen nemen en deze afstemmen op jouw doelstellingen. We denken graag mee over hoe we de SEO strategie het beste kunnen inzetten. We voeren de strategie volledig of deels uit. Indien gewenst zou je zelf ook bepaalde werkzaamheden kunnen oppakken. Maandelijks analyseren we de voortgang en rapporteren we het resultaat. Met deze werkwijze garanderen we een effectieve samenwerking en streven we altijd naar het optimale resultaat.

Bewezen strategieën met aantoonbare resultaten

Al onze online marketing werkzaamheden op een rijtje

Benieuwd naar hoe wij jou kunnen helpen?

Vraag dan een online adviesgesprek aan. Wij denken graag met je mee.

We denken graag met je mee om het maximale uit jouw online groei potentieel te halen. Plan een vrijblijvend adviesgesprek in met een van onze adviseurs en laat je meenemen in de beste mogelijkheden voor jouw bedrijf. 

Onze klanten

Interessante cases met aantoonbare resultaten
Chat openen
Hulp nodig?
Hallo👋
Kunnen we je ergens mee helpen?