Online marketing voor B2B bedrijven

Ben jij eigenaar of de marketingmanager van een B2B bedrijf? Wil je online groeien, meegaan met de trends en meer klanten of leads genereren via online kanalen? Lees deze blog dan zeker verder. Wij geven je tips hoe je jouw zakelijke doelgroep beter kunt bereiken met een goede b2b online marketing strategie.

Verschil tussen B2C en B2B online marketing

B2C en B2B online marketing zijn heel verschillend van elkaar. Ze verschillen in de mogelijke strategieën en toepassingen, evenals in de doelgroepen en hoe je inspeelt op de wensen en behoeften van de doelgroep. Bij online marketing is het van uiterst belang om te onderzoeken via welke online kanalen de doelgroep te bereiken is, met welke intentie zij gebruik maken van deze kanalen en met welke vorm van communicatie we de doelgroep kunnen overtuigen om ons aanbod te bekijken. 

  • B2B online marketing richt zich vooral op de wensen en behoeften van bedrijven. Hierbij moeten we rekening houden dat we te maken hebben met individuen die aankopen of aanvragen doen namens hun organisatie (in plaats van voor zichzelf). Om te achterhalen wie we moeten bereiken binnen interessante organisaties, is het belangrijk om te weten wie de belangrijke beslissingen maken binnen de organisatie.
  • B2C online marketing richt zich alleen op de behoeften, interesses en uitdagingen van individuele consumenten die voor zichzelf ook direct een aankoop of aanvraag doen. Hierbij is het individu dus de klant en hebben we alleen te maken met het targetten van de doelgroep.

Bepaal eerst je einddoel

Om tot een goede B2B online marketing strategie te komen, is het van belang om eerst je einddoel te bepalen. In de online marketingwereld spreken we altijd over de volgende doelstellingen:

  • Meer bereik: Wil je jouw online bereik vergroten? Dan is het van belang dat je online vindbaar bent. Hoe vaker mensen naar jouw bedrijf en producten of diensten zullen zoeken, hoe vaker zij ook bij jou een order of aanvraag plaatsen. Door je online bereik te vergroten, zal je merken dat mensen je bedrijf beter weten te vinden. Denk hierbij verder dan alleen op aanbod niveau. Door ook online vindbaarheid te creëren op andere niveaus, kan je de doelgroep over het hele internet constant blijven bereiken. 
  • Meer leads: Verhoog het aantal leads via je website. Bij veel bedrijven draait het om het genereren van zoveel mogelijk leads. Wanneer je al veel verkeer naar je website hebt, maar de conversies laag blijven, dan is het misschien tijd om eens te kijken naar optimalisatiepunten. Door de online effectiviteit van de website of webshop te optimaliseren, zorg je ervoor dat je meer leads zult gaan genereren. Conversie optimalisatie is hierbij een groot en belangrijk onderdeel.
  • Meer klanten: Verhoog de kwaliteit van je websitebezoekers en vergroot je klantenbestand. Naarmate een bedrijf groeit, groeit natuurlijk ook de vraag naar nieuwe klanten. Zonder klanten heb je immers geen bestaansrecht. Met een goede B2B online  marketing strategie zorg je ervoor dat klanten bij jou terecht komen in plaats van bij de concurrentie. Zorg ervoor dat jouw bezoekers zo vloeiend mogelijk alle stappen kunnen doorlopen om uiteindelijk te converteren tot lead of klant.

Online marketing strategieën voor B2B-bedrijven

Elk bedrijf, of het nu B2B of B2C is, zou online aanwezig moeten zijn. Dit betekent meer dan alleen een website hebben. Denk hierbij aan betaalde advertenties in Google (SEA), zoekmachine optimalisatie (SEO), social mediae-mailmarketing et cetera. We nemen een aantal punten met je door om jouw B2B online marketing strategie te versterken.

  • Definieer je doelgroep

Een sterke B2B-onlinemarketingstrategie begint met het definiëren van je doelgroep. Deze informatie kun je daarna bij elke andere marketingactiviteit gebruiken. Zo zorg je ervoor dat de inhoud en online materiaal, door de juiste personen wordt gezien (en dat er aan jouw kant geen middelen verspild worden).

  • Optimaliseer je website

De website van een bedrijf is het belangrijkste platform om leads en klanten te genereren. Zorg dus dat je een informatieve, boeiende en professionele website hebt. Meer dan 80% van de kopers bezoekt een website voordat ze een aankoop doen. Omdat bij de typische B2B-verkoopcyclus vaak veel belangrijke personen binnen een bedrijf zijn betrokken (besluitvormers en andere mensen die invloed hebben op besluitvorming binnen een bedrijf), zijn websites bovendien een gemakkelijke en duidelijke manier voor de besluitvormers binnen een organisatie om informatie over de mogelijkheden te delen met elkaar.

  • Werk aan je online zichtbaarheid

Een website moet naast informatief en boeiend natuurlijk ook goed vindbaar zijn. Dit kun je doen met on-page SEO, off-page SEO en technische SEO-tactiekenWil je meer lezen over SEO optimalisatie? Klik dan hier. Naast SEO kun je ook gebruik maken van SEA (adverteren in Google). Met SEA breng je inhoud en jouw aanbod onder de aandacht van nieuwe doelgroepen. 

  • B2B-contentmarketing

We hebben het al gehad over hoe B2B-klanten gericht zijn op expertise van andere bedrijven. Om aan deze prioriteit te voldoen is B2B-contentmarketing het ideale middel. Contentmarketing voegt waardevolle informatie toe en informeert de afnemer – en dat is precies waar B2B-klanten naar op zoek zijn. Om nog maar te zwijgen over het feit dat contentmarketing ook de SEO-inspanningen ondersteunt. Door te anticiperen op wat jouw doelgroep zoekt, is het mogelijk om nieuwe bezoekers te laten converteren. Het is belangrijk op te merken dat contentmarketing het meest effectief is wanneer je je content afstemt op verschillende stadia van het koper traject.

  • B2B-marketing op social media

Social media marketing is niet alleen voor bedrijven die zicht richten op consumenten. Ook B2B-kopers maken gebruik van social media bij het doen van een aankoop. Veel B2B-bedrijven worstelen echter met social media marketing. Eerlijk gezegd is social media misschien ook niet de plek waar je het grootste aantal leads op binnenhaalt, maar dit is oké. Het speelt wel een rol in de kopers reizen van jouw klanten. Social media is een krachtig hulpmiddel om naamsbekendheid op te bouw, je bedrijf een online persoonlijkheid te geven en om je bedrijf menselijker te maken. Allemaal zeer krachtige factoren als het gaat om marketing en contact met potentiële klanten.

“Een veelgemaakte fout die B2B-organisaties maken, is de koper voor te lichten over hun eigen bedrijf, product of dienst. De koper is daar nog niet klaar voor; ze beginnen hun probleem nog maar net te begrijpen.”

Online marketing

Investeer in B2B-marketing, groei online en bereik jouw zakelijke klanten.

Online marketing is alleen effectief als je jouw B2B doelgroep continue in gedachten houdt. Geen enkele andere doelgroep is zo wispelturig en kritisch als zakelijke klanten. Jouw B2B online marketing strategie moet ervoor zorgen dat het duidelijk wordt voor deze potentiële klanten, hoe jouw bedrijf hen kan helpen/ondersteunen. Hierbij wordt er door bedrijven vaak gekozen voor gemak.

Gebruik bovenstaande tips en strategieën om je B2B-doelgroep te leren begrijpen en hoe een effectieve B2B online marketing strategie ingezet kan worden om hen te bereiken. Heb je hulp of advies nodig bij B2B-marketing? Neem dan gerust contact met ons op. Wij helpen je graag verder. Wij hebben namelijk voor meerdere B2B bedrijven aantoonbare resultaten behaald.

Bewezen strategieën met aantoonbare resultaten

Al onze online marketing werkzaamheden op een rijtje

Benieuwd naar hoe wij jou kunnen helpen?

Vraag dan een online adviesgesprek aan. Wij denken graag met je mee.

We denken graag met je mee om het maximale uit jouw online groei potentieel te halen. Plan een vrijblijvend adviesgesprek in met een van onze adviseurs en laat je meenemen in de beste mogelijkheden voor jouw bedrijf. 

Onze klanten

Interessante cases met aantoonbare resultaten
Chat openen
Hulp nodig?
Hallo👋
Kunnen we je ergens mee helpen?