Waarom een online marketingstrategie altijd begint met goed zoekwoorden onderzoek

Zoekwoorden onderzoek, als je een website of webshop beheert heb je er waarschijnlijk al eens mee te maken gehad. Zoekwoorden onderzoek is namelijk altijd de eerste stap voor het opzetten van een sterke online marketing strategie. Weet je niet op welke zoekwoorden je gaat targetten, dan zal je er ook niet door je doelgroep gevonden worden.

Een veelgemaakte fout bij het uitvoeren van zoekwoorden onderzoek is het eenmalig uitvoeren van onderzoek. Zoekwoorden onderzoek moet namelijk regelmatig worden uitgevoerd om relevant te blijven en er zeker van te zijn dat je gevonden blijft worden op de beste zoekwoorden.

Zoekwoorden onderzoek is dus altijd het eerste belangrijke middel om met je website of webshop gevonden te worden door jouw doelgroep. In deze blog gaan we dieper in op wat zoekwoordenonderzoek is, en hoe jij goed zoekwoorden onderzoek zelf kan uitvoeren!

Zoekwoord analyse doen

 

Wat is nou zoekwoordenonderzoek?

Met zoekwoorden onderzoek kan achterhaald worden welke zoekwoorden jouw doelgroep gebruikt als ze in een zoekmachine zoeken naar oplossingen voor hun problemen. Dit kan dus van alles zijn; zoeken naar producten of diensten, maar ook het zoeken naar antwoorden op bepaalde vragen.

Het uiteindelijke doel is om relevante woorden en termen te vinden waar jouw doelgroep veel mee zoekt en waarop het ook mogelijk voor jouw website of webshop mogelijk is om te concurreren met concurrenten die vindbaar zijn op deze zoekwoorden.

Het kan namelijk goed voorkomen dat er veel grote bedrijven vindbaar zijn op zoekwoorden waarop jij ook vindbaar op wilt zijn. Aangezien deze bedrijven waarschijnlijk een veel groter marketing budget hebben, zal hun SEO strategie ook beter zijn dan die van jou en dus heeft het geen zin om op deze zoekwoorden te focussen.

Om er toch voor je zorgen dat je vindbaar zal zijn voor jouw doelgroep, is het goed om te focussen op Long tail zoekwoorden.

Long-tail zoekwoorden, wat zijn dat?

Long tail zoekwoorden zijn zoektermen die vaak bestaan uit meerdere woorden die een zoekopdracht een stuk specifieker maken. Hoewel langere zoekopdrachten zoals zinnen en beschrijvende woordgroepen, veel minder verkeer trekken, neemt de kan op conversie toe.

De concurrentie op deze zoekwoorden is ook vaak een stuk lager en dus is het makkelijker om op deze zoekwoorden vindbaar te worden.

In het voorbeeld hieronder zie je waarom een webshop die rode hardloop schoenen voor mannen van het merk Nike, beter kan focussen op long-tail zoekwoorden. Wellicht denk je nu dat dit een logisch voorbeeld is, en ja dat is het ook. Toch maken nog heel veel ondernemers de fout door niet te focussen op Long-tail zoekwoorden.

Long tail zoekwoorden onderzoek

Zoekwoorden onderzoek doen in 4 stappen

Om goed zoekwoorden onderzoek te doen, is het belangrijk dat je gestructureerd te werk gaat. We geven je daarom een uitgebreid stappenplan mee die je kan gebruiken om zoekwoorden onderzoek te doen voor al jouw pagina’s of andere marketing activiteiten.

1. Bepaal met welk doel je jouw doelgroep wilt bereiken

Voordat je begint met zoekwoordenonderzoek is het belangrijk om te weten met welk doel je jouw doelgroep wilt bereiken. Mensen zoeken namelijk altijd met een bepaalde intentie via Google. Voordat je dus een lijst maakt met zoekwoorden waarop je gevonden wilt worden, is het dus belangrijk om te weten wie je wilt bereiken en waarvoor je hen wilt bereiken.

Wanneer je dit duidelijk hebt, kan je aan de slag met het onderzoek!

2. Een longlist maken

Je weet al met welke intentie je jouw doelgroep wilt bereiken. Toch is verstandig om altijd eerst een lijst te maken zoveel mogelijke zoekwoorden waarop je gevonden zou kunnen worden. Via de Google keyword planner van Google ads, kan je voor alle zoekwoorden een lijst maken in Excel. Maak 1 lijst en gebruik deze om te brainstormen over allerlei mogelijke zoekwoorden die je zou kunnen gebruiken, en dus relevant zijn voor je pagina. In de lijst vermeld je het zoekwoord zelf, het aantal maandelijkse zoekopdrachten en de concurrentie index

Via de tool van Google krijg je allerlei suggesties die mogelijk relevant zijn aan het zoekwoord waarvan jij denkt dat die relevant is voor jouw pagina of campagne. Op deze manier verzamel je heel snel veel verschillende zoekwoorden.

3. Je longlist filteren tot shortlist

Dus je hebt een veel te lange lijst met allerlei zoekwoorden die je zou kunnen gebruiken omdat ze allemaal relevant zouden kunnen zijn voor jouw pagina of campagne. Wanneer je zoekwoorden gaat instellen om je website vindbaar te maken in Google, kan je echter maar 1 focus zoekwoord gebruiken. En wanneer je zoekwoorden nodig hebt om een advertentie campagne te maken, wil je alleen zoekwoorden gebruiken waarmee de kans het grootst is dat de zoekers over gaan tot conversie.

Wanneer je stap 1 goed hebt uitgevoerd, kan je heel makkelijk alle zoekwoorden die niet aansluiten bij de intentie van jouw pagina wegstrepen. De zoekwoorden die overblijven vormen jouw shortlist en dus een lijst met kwalitatieve zoekwoorden.

4. Zoekwoorden kiezen

Je shortlist bevat allemaal mogelijke zoekwoorden die je zou kunnen gebruiken. Afhankelijk van je doel kies je hier de juiste uit.

In het geval dat je beter vindbaar wilt worden in Google, kies je voor 1 focus zoekwoord met een zo hoog mogelijke zoekfrequentie, en zo laag mogelijke concurrentie. Vervolgens kies je nog 3/4 zoekwoorden die op je focus zoekwoord aansluiten

In het geval dat je zoekwoorden wilt targetten in bijvoorbeeld je Google ads campagne. Maak je groepen van zoekwoorden die op elkaar aansluiten. Wanneer je zoekwoorden gegroepeerd zijn, kan je deze gebruiken bij het instellen van je zoekwoordgroepen in Google ads.

Ga je de zoekwoorden gebruiken om je doelgroep aan te spreken met content marketing. Dan kies je alle zoekwoorden die de juiste zoekintentie hebben gerelateerd aan jouw content.

Zoekwoorden onderzoek gebruik je voor bijna al jouw (online) marketing technieken!

SEO is een van de eerste online marketing technieken waar je aan denkt bij zoekwoorden onderzoek. Wanneer je naar de afbeelding hieronder kijkt, zie je dat SEO niet altijd de beste techniek hoeft te zijn. Zoekwoorden onderzoek is echter ook de eerste stap voor vele andere technieken zoals content marketing, big data, social-media marketing en conversie optimalisatie.

Zoekwoorden onderzoek

Zoekwoorden onderzoek is dus niet alleen bruikbaar voor SEO . Het is de basis van heel veel andere marketing technieken. En ja ook voor offline marketing zoals het verspreiden van flyers, displays en andere soorten reclame uitingen is zoekwoorden onderzoek belangrijk.

Het gaat er namelijk om dat je weet waar je doelgroep naar zoekt. Wanneer je precies weet welke woorden ze gebruiken om een oplossing van hun ‘’probleem’’ te vinden, weet je ook welke woorden je moet gebruiken om hen aan te spreken. Mede daarom is zoekwoorden onderzoek ook zeker de eerste stap bij heel veel andere online- en offline marketing technieken.

Lukt het niet of laat je het liever over aan professionals? Wij helpen je!

We hopen dat dit artikel je heeft geholpen om zelf kwalitatief zoekwoorden onderzoek te doen. Maar het kan zijn dat het je nog niet helemaal lukt. Het is lastig om jezelf te verplaatsen in je doelgroep en de juiste denkwijze te hanteren. Of zou het je wel lukken, maar heb je simpelweg niet voldoende tijd om het goed aan te pakken?

Wij helpen je graag! Digitalness doet al zoekwoordenonderzoek vanaf €25 voor één pagina of zoekwoordgroep. Benieuwd naar hoe we je helpen? Mail dan eens naar info@digitalness.nl of bel ons via 0637009696. Dan kijken we samen naar de beste oplossingen voor jou!

In onderstaande video kom je nog achter meer tips om goed zoekwoorden onderzoek te doen.

Scroll naar top
Chat openen
Hulp nodig?
Hallo👋
Kunnen we je ergens mee helpen?