Online marketing voor B2B-bedrijven
Ben jij eigenaar of de marketingmanager van een B2B bedrijf? Wil je online groeien, meegaan met de trends en meer klanten of leads genereren? Lees deze blog dan zeker verder. Wij geven je tips hoe je jouw zakelijke doelgroep beter kunt bereiken en kunt aanspreken.
B2B- versus B2C-marketing
B2B en B2C (business-to-consumer) marketing zijn heel verschillend. Ze verschillen in hun strategieën en toepassingen, evenals in de doelgroepen en hoe je met deze doelgroepen communiceert.
- B2B-marketing richt zich op de behoeften, interesses en uitdagingen van individuen die aankopen doen namens of voor hun organisatie (in plaats van voor zichzelf), waardoor de organisatie de klant wordt.
- B2C-marketing richt zich op de behoeften, interesses en uitdagingen van individuele consumenten die namens of voor zichzelf aankopen doen, waardoor het individu de klant wordt.

Bepaal eerst je einddoel
Om tot een goede online marketingstrategie te komen, is het van belang om eerst je einddoel te bepalen. In de online marketingwereld spreken we altijd over de volgende doelstellingen:
- Meer bereik: Wil je jouw online bereik vergroten? Dan is het van belang dat je online zichtbaar bent. Hoe vaker mensen naar jouw bedrijf en producten of diensten zoeken, hoe vaker zij ook bij jou een order plaatsen. Door je online bereik te vergroten, zul je gaan merken dat mensen je bedrijf sneller weten te vinden.
- Meer verkeer: Geef je websiteverkeer een flinke boost. Doe dit door een uitgedachte online marketingstrategie te hanteren. Zo beperk je de vele opties om meer verkeer naar je website te genereren en creëer je een houvast.
- Meer leads: Verhoog het aantal leads via je website. Bij veel bedrijven draait het om het genereren van zoveel mogelijk leads. Wanneer je al veel verkeer naar je website hebt, maar de conversies laag blijven, dan is het misschien tijd om eens te kijken naar optimalisatiepunten. Door je website of webshop te optimaliseren, zorg je ervoor dat je meer leads zult gaan genereren. Conversie optimalisatie is hierbij een groot en belangrijk onderdeel.
- Meer klanten: Verhoog de kwaliteit van je websitebezoekers en vergroot je klantenbestand. Naarmate je bedrijf groeit, groeit natuurlijk ook de vraag naar nieuwe klanten. Zonder klanten heb je immers geen bestaansrecht. Met een goede marketingstrategie zorg je ervoor dat klanten bij jou terecht komen in plaats van bij je concurrenten. Zorg ervoor dat jouw bezoekers zo vloeiend mogelijk alle stappen kunnen doorlopen om uiteindelijk te converteren.

Online marketing strategieën voor B2B-bedrijven
Elk bedrijf, of het nu B2B of B2C is, zou online aanwezig moeten zijn. Dit betekent meer dan alleen een website hebben. Denk hierbij aan betaalde advertenties in Google (SEA), zoekmachine optimalisatie (SEO), social media, e-mailmarketing et cetera. We nemen een aantal punten met je door om jouw B2B online marketingstrategie te versterken.
- Definieer je doelgroep
Een sterke B2B-onlinemarketingstrategie begint met het definiëren van je doelgroep. Deze informatie kun je daarna bij elke andere marketingactiviteit gebruiken. Zo zorg je ervoor dat de inhoud en online materiaal, door de juiste personen wordt gezien (en dat er aan jouw kant geen middelen verspild worden). - Optimaliseer je website
De website van je bedrijf is het belangrijkste platform om leads en klanten te genereren. Zorg dus dat je een informatieve, boeiende en professionele website hebt. Meer dan 80% van de kopers bezoekt een website voordat ze een aankoop doen. Omdat bij de typische B2B-verkoopcyclus vaak veel belangrijke spelers worden betrokken (poortwachters, besluitvormers en andere mensen die zich moeten inkopen voor een aankoop), zijn websites bovendien een gemakkelijke en duidelijke manier voor beïnvloeders om informatie over jouw product of dienst te delen. - Werk aan je online zichtbaarheid
Je website moet naast informatief en boeiend natuurlijk ook vindbaar zijn. Dit kun je doen met on-page SEO, off-page SEO en technische SEO-tactieken. Wil je meer lezen over SEO optimalisatie? Bekijk dan hier al onze blogs over SEO. Naast SEO kun je ook gebruik maken van SEA (adverteren in Google). Met SEA breng je inhoud en jouw merk onder de aandacht van nieuwe doelgroepen. Meer lezen over het adverteren in zoekmachines? Lees dan hier meer. - B2B-contentmarketing
We hebben het gehad over hoe B2B-klanten gericht zijn op expertise, gedreven door logica en de wens om opgeleid te worden. Om aan deze prioriteiten te voldoen is B2B-contentmarketing het ideale middel. Contentmarketing voegt waardevolle informatie toe en informeert de afnemer – en dat is precies waar B2B-klanten naar op zoek zijn. Om nog maar te zwijgen over het feit dat contentmarketing SEO-inspanningen ondersteunt. Door te anticiperen op wat jouw doelgroep zoekt, is het mogelijk om nieuwe bezoekers te laten converteren. Het is belangrijk op te merken dat contentmarketing het meest effectief is wanneer je je content afstemt op verschillende stadia van het koperstraject. - B2B-marketing op social media
Social media marketing is niet alleen voor bedrijven die zicht richten op consumenten. Ook B2B-kopers maken gebruik van social media bij het doen van een aankoop. Veel B2B-bedrijven worstelen echter met social media marketing. Eerlijk gezegd is social media misschien ook niet de plek waar je het grootste aantal leads op binnenhaalt, maar dit is oké. Het speelt wel een rol in de kopers reizen van jouw klanten. Social media is een krachtig hulpmiddel om naamsbekendheid op te bouw, je bedrijf een online persoonlijkheid te geven en om je bedrijf menselijker te maken. Allemaal zeer krachtige factoren als het gaat om marketing en contact met potentiële klanten.
“Een veelgemaakte fout die B2B-organisaties maken, is de koper voor te lichten over hun eigen bedrijf, product of dienst. De koper is daar nog niet klaar voor; ze beginnen hun probleem nog maar net te begrijpen.”

Investeer in B2B-marketing, groei online en bereik jouw zakelijke klanten.
Marketing is alleen effectief als je jouw doelgroep in gedachten houdt. Geen enkele andere doelgroep is zo wispelturig en kritisch als zakelijke klanten. Jouw marketing moet ervoor zorgen dat het duidelijk wordt voor deze potentiële klanten, hoe jouw bedrijf hen kan helpen.
Gebruik bovenstaande tips en strategieën om je B2B-publiek te begrijpen en om effectieve B2B-marketingstrategieën te gebruiken die hen bereiken. Heb je hulp of advies nodig bij B2B-marketing? Neem dan gerust contact met ons op. Wij helpen je graag verder. Wij hebben namelijk voor meerdere B2B-bedrijven aantoonbare resultaten behaald.