Resultaatgericht adverteren op social media in 2022
Social media kan tegenwoordig niet meer ontbreken in je online marketing strategie. Social media, de naam zegt het al, voegt namelijk een sociaal aspect toe in je marketing strategie. Naast het creëren van unieke en creatieve content op je social mediakanalen, kun je ook gebruik maken van social media advertising. Met het adverteren op social media breng je jouw content, product of dienst onder de aandacht van een groot publiek. Daarnaast vergroot je je naamsbekendheid en kun je nieuwe potentiële klanten of leads bereiken. Social media wordt een steeds belangrijker onderdeel van iedere (online) marketingstrategie. We leggen je graag uit waarom je social media advertising moet toevoegen aan je marketingstrategie in 2022!
Bereik gericht je doelgroep met adverteren op social media
Het tonen van advertenties van je bedrijf op social media kanalen wordt ook wel social media advertising genoemd. Wanneer je als bedrijf advertentieruimte inkoopt op social media kanalen, dan krijgen de gebruikers van die netwerken je advertenties te zien. De bekendste platformen waar je kunt adverteren zijn Facebook, Instagram, LinkedIn en Pinterest. Met het adverteren op social media kun je gebruikers heel specifiek targeten en daarmee je doelgroep heel gericht benaderen. Dit kun je doen door je advertenties in te stellen op basis van profielkenmerken, activiteiten, interesses en nog veel meer specifieke factoren. Je advertentie komt zo terecht bij een voor jouw website of webshop relevant publiek. Zo genereer je veel aandacht bij de juiste doelgroep.
Voor wie is adverteren op social media geschikt?
Adverteren op social media is een investering. Je moet er namelijk tijd en budget in steken om een succesvolle campagne te draaien. Gelukkig kun je met redelijk kleine budgetten starten om te testen wat voor jouw bedrijf het beste werk. Wanneer je eenmaal weet wat wel en niet werkt en wanneer je de campagne volledig hebt geoptimaliseerd, kun je gaan opschalen. En of je nou je naamsbekendheid wilt opbouwen in een specifieke regio, je webshopomzet een boost wilt geven of meer websiteverkeer wilt genereren: het is allemaal mogelijk. Adverteren op social media is daarom voor bijna elke ondernemer geschikt.

Bepaal zelf je doelgroep, kanalen en devices (apparaten)
Gebruikers van social media laten een bulk aan data achter op alle platformen. Deze data bevat ontzettend veel informatie die voor adverteerders interessant is met het oog op commerciële doeleinden. Omdat er zoveel data beschikbaar is, kun je heel gericht targeten op je doelgroep. Het adverteren op social media is hierdoor heel gericht, relevant en persoonlijk. Je kunt daarnaast zelf bepalen op welke social media platformen jouw advertenties worden weergegeven. Denk hierbij aan Facebook, LinkedIn, Instagram en Pinterest.
8 trends en voorspellingen voor social media marketing in 2022
Ben je aan het nadenken over je social media strategie voor 2022? Wij vertellen je over de belangrijkste trends die van invloed kunnen zijn op het gebruik van social media door potentiële klanten:
- Social media komt naar voren als een winkelplatform (social commerce)
- Social media wordt onderdeel van het dagelijks leven
- Facebook blijft voorlopig de nummer 1
- Kortere aandacht spanning resulteert in meer hapklare inhoud
- Video’s zijn leuker
- Mensen willen authentieke content
- Nichemarketing is de sleutel tot succes
- Micro-influencer marketing als nieuwe marketingtactiek
Social media als e-commerce platform
Social media als winkelplatform (social commerce) is misschien wel één van de belangrijkste trends in 2022. Social media wordt namelijk steeds meer een e-commerce platform. De scheidingslijn tussen adverteren via social media en e-commerce vervaagt steeds meer. Sinds de introductie van Instagram Shopping, kunnen gebruikers heel eenvoudig en snel vanuit Instagram iets kopen. Maar ook een enkele ‘’swipe up’’ of een klik naar de website via bijvoorbeeld Pinterest of Snapchat kosten nauwelijks moeite. Social media wordt dus steeds geschikter om in te zetten voor de verkoop en is dus een must om toe te voegen aan je marketingstrategie voor 2022.

De verschillende social media platformen toegelicht
De inzet van social media campagnes zijn gericht op engagement voor jouw doelgroep, met als belangrijkste doel jouw merk-activiteit omhoog te brengen. Daarnaast is het van belang dat je op de juiste momenten in de customer journey opduikt. Verschillende doelen van social media campagnes zijn:
- Realiseren relevant bereik
- Engagement en betrokkenheid creëren
- Vergroten naamsbekendheid / merkbekendheid
- Het genereren leads, prospects en klanten
De verschillende social media platformen toegelicht
- Facebook advertising: Bereik de juiste mensen, trek hun aandacht en realiseer resultaten. Dat is het doel van Facebook advertising. Wie je doelgroep ook is: wij kunnen ze voor je bereiken.
- Instagram advertising: Je naamsbekendheid vergroten? Meer klanten genereren? Of je verhaal delen met een super betrokken doelgroep? Met het adverteren op Instagram kan je dit bereiken.
- LinkedIn advertising: Door te adverteren op het grootste professionele netwerk, bereik je jouw B2B-doelgroep. We kunnen onder andere targeten op functietitel, branche en nog veel meer factoren om jouw doelgroep te bereiken.
- Pinterest advertising: Inspireer mensen met gesponsorde posts. Zorg dat je met pins op relevante plekken verschijnt en bereik de juiste doelgroep. Wij weten wat werkt en helpen je om de gericht te targeten op jouw doelgroep(en)
Hulp nodig bij het adverteren op social media? Wij helpen je graag!
Heb je een gaaf idee? Ben je benieuwd naar jouw groeikansen? Of heb je een uitdagend doel? De online advertising specialisten van Digitalness hebben ervaring met alle bekende kanalen op het gebied van social media advertising. Wij maken gebruik van geavanceerde tools en de nieuwste mogelijkheden. Hierdoor zijn wij in staat om het maximale rendement uit je social media campagne(s) te halen. Digitalness kan social media campagnes verzorgen voor Facebook, Instagram, LinkedIn en Pinterest. Of wil je adverteren op Google (Google Ads)? Daar kunnen wij je ook bij helpen! Daarnaast ontwerpen wij voor iedere campagne unieke content in jouw huisstijl, die we in je advertenties kunnen gebruiken.
Contact opnemen? Mail ons gerust naar info@digitalness.nl of bel ons via 0637009696. Dan kijken we samen naar de beste mogelijkheden voor jou!