Meer leads genereren uit je bestaande websitebezoekers

Laat jouw website of webshop slimmer werken in plaats van harder. Genereer met conversie optimalisatie (CRO) meer gekwalificeerde leads en klanten uit je bestaande websitebezoekers.

Tegenwoordig zijn de meeste marketingteams gericht op het genereren van meer verkeer in de hoop dat dit verkeer vervolgens wordt omgezet in gekwalificeerde leads of klanten. Echter kunnen websites veel meer uit het bestaande verkeer halen, in plaats van geheel nieuwe verkeer te genereren. Wanneer bedrijven meer halen uit hun bestaande websitetraffic, zal dit tot duurzame groei op de lange termijn leiden. Dit is waar conversie optimalisatie om de hoek komt kijken. In deze blog leer je je over de kracht van CRO, waarom jouw website of webshop zich zou moeten concentreren op het verbeteren van het conversiepercentage, en hoe je aan de slag kunt gaan.

genereer-meer-leads-digitalness-arnhem-onlinemarketing

Wat is conversie optimalisatie?

Conversie optimalisatie (CRO) is het systematische proces van het verhogen van het percentage websitebezoekers dat een gewenste actie onderneemt. Of dit nu gaat om het invullen van een formulier, een offerte aanvragen, een klant worden et cetera. Het CRO-proces houdt in dat je begrijpt hoe gebruikers door uw site gaan, welke acties ze ondernemen en wat hen ervan weerhoudt jouw doelen te bereiken. Kortom, wil je meer leads genereren met je website? Dan is conversie optimalisatie toepassen de juiste keuze. Lees hier meer over conversie optimalisatie.

Voorbeelden van conversies

  • Een product kopen in je webshop
  • Offerte aanvragen
  • Abonneren op een nieuwsbrief
  • Een account aanmaken
  • Een product in het winkelmandje toevoegen

Wanneer is CRO geschikt voor een bedrijf?

Het korte antwoord: CRO is belangrijk voor elk online bedrijf. Dat komt omdat, hoe gevestigd of groot je bedrijf ook is, jouw websitebezoekers wilt omzetten naar gekwalificeerde leads en klanten. Dit wil je natuurlijk op de meest effectieve, impactvolle en betrouwbare manier doen.

Meer leads genereren met deze tips

Wij hebben wat onderzoek gedaan en hebben de beste tips voor je op een rijtje gezet. Genereer meer leads door deze tips toe te passen in jouw website of webshop.

  • Verkort de laadtijd van de pagina: Uit onderzoek blijkt dat ongeveer 40% van de bezoekers websites verlaat, die meer dan 3 seconden nodig hebben om te laden. Het is dus van cruciaal belang dat jouw website een snelle laadtijd heeft voor een beter conversieratio. Een goede tool om je website snelheid te meten is de PageSpeed Insights van Google.
  • Verkort de kassatrechter: Een bezoeker moet een paar stappen nemen om tot de eindtransactie te kunnen komen. Hoe korter het pad is naar de kassa, hoe groter de kans dat een bezoeker wordt geconverteerd. Daarom maken e-commercegiganten, zoals bijvoorbeeld Bol.com, het voor mensen supergemakkelijk om producten te kopen.
  • Positie en formulering van CTA’s: De call to action (CTA) buttons, zoals de naam al zegt, zetten je bezoekers aan om een bepaalde actie uit te voeren. CTA knoppen moeten op alle pagina’s aanwezig zijn en moeten natuurlijk prominent aanwezig zijn voor de bezoekers! Het is echter niet altijd gemakkelijk om te weten welke CTA goed werkt. Maak dus gebruik van A/B testen om te bepalen wat goed werkt voor jouw website.
  • Plaatsing: De CTA bovenaan de vouw plaatsen is effectiever dan onder de vouw.
  • Kleur en vorm: De CTA mag niet opgaan in jouw site; het moet opvallen met de vorm en kleur van de knop die je kiest, zodat het gemakkelijk de aandacht trekt.
  • Maak het voordeelgericht: Te veel CTA’s hebben een slechte benaming. Denk aan ‘’downloaden, ‘’klik hier’’ en ‘’doorgaan’’ zijn bijvoorbeeld flauw en ook niet echt actiegericht. Maak ze in plaats daarvan gericht op voordelen: ‘’Ontvang mijn e-book’’, ‘’blijf in contact’’ of ‘’laat mij meer zien’’ et cetera.
  • Integreer klantbeoordelingen: Weet je wat een potentiële koper geruststelt? Klantreviews. Als je website zelfs maar een beetje populair is, zullen er hier en daar goede of slechte recensies op het internet verschijnen. Als je de klantrecensies rechtstreeks op de productpagina’s integreert, bouwt dit niet alleen geloofwaardigheid op, maar helpt het ook potentiële kopers om een weloverwogen beslissing te nemen.
  • Verbeter de mobiele ervaring: Tegenwoordig komt het merendeel van de bezoekers binnen op hun mobiele telefoon. Dit aantal groeit gestaag verder. Websites die het mobile-first principe hebben opgevolgd, hebben tot nu toe een hoger conversieratio dan websites die dit principe nog niet hebben toegepast. De filosofie van mobile-first omvat niet alleen de optimalisatie van de e-commerce winkel, maar de hele marketingstrategie die activiteiten moet omvatten die zijn ontworpen voor mobiele apparaten, van de sociale dimensie tot de mobielvriendelijke nieuwsbrief.
  • Verbeter de productpagina: Informeren, verleiden en geruststellen. Vervult uw productpagina de drie bovenstaande functies? Verleidt het de bezoeker om dingen van je te kopen? Zo niet, dan is het tijd om uw productpagina te verbeteren. Hier zijn enkele tips die u kunt gebruiken om uw bezoekers om te zetten in kopers via een verbeterde productpagina:

We hebben nu een aantal tips benoemd die je kunt toepassen om je conversie te optimaliseren en dus om uiteindelijk meer leads te genereren. Echter zijn er nog ontzettend veel andere mogelijkheden die je kunt gebruiken om je CRO te optimaliseren:

  • Pas verkooppromoties toe;
  • Speel in op het schaarste-effect;
  • Maak je website SEO-vriendelijk
  • Verbeter de websitenavigatie
  • Voeg meerdere betaalopties toe
  • Bouw een meertalige website
  • Integreer Live Chat-ondersteuning
  • Bied snelle levering aan
  • Retour- omruilbeleid
  • Bekijk Social Commerce
  • Definieer jouw Unique Selling Points (USP’s)
digitalness-digitalmarketing-arnhem-leads

Kortom, meer leads genereren door CRO toe te passen

Conversies zijn belangrijk. Zonder optimalisatie van het conversiepercentage je website kun je geen bedrijf runnen met een lange termijn visie. Wat je huidige conversiepercentage ook is, een beter conversieratio is altijd wenselijk. Trouwens, zelfs als je tevreden bent met de resultaten van je website, is er altijd een mogelijkheid dat het beter kan.

We hebben de beste methoden benoemd om je conversies te optimaliseren. Heb je suggesties die je op onze lijst hebt gemist? Laat het ons dan gerust weten!

meer-leads-genereren-blog-conversie-optimalisatie-Digitalness

Meer leads genereren met Digitalness

Vind je het lastig om zelf je conversie percentage omhoog te krikken? De CRO specialisten van Digitalness kunnen je hier zeker bij helpen. Wij kijken met een kritisch oog naar jouw website of webshop en geven advies of voeren zelf de optimalisaties door. Dus heb je hulp nodig of heb je vragen met betrekking tot het genereren van meer leads? Neem dan gerust contact met ons op!

Een vraagstuk over online marketing? Wij helpen je graag!

Digitalness: Jong & innovatief met een bewezen trackrecord
Chat openen
Hulp nodig?
Hallo👋
Kunnen we je ergens mee helpen?