Wat is een overtuigende tekst - Hier moet je op letten om jouw doelgroep te bereiken!
Toen je jouw website lanceerde, had je waarschijnlijk één (hoofd)doel. Je doelgroep bereiken en hen te overtuigen van jouw producten en/of diensten. Je wilt natuurlijk het maximale uit jouw nieuwe website halen en via je website automatisch nieuwe klanten genereren.
Maar heb je je gerealiseerd dat het overtuigen van je doelgroep alles te maken heeft met de content die op jouw website en/of webshop beschikbaar is? Of het nou gaat op informatieve teksten, product omschrijvingen, call to actions, nieuwsblokken, klantcases, etc.. De overtuiging van de teksten is het gene dat je zal helpen jouw doel te behalen. Maar de vraag die velen nog hebben; wat is een overtuigende tekst?
Overtuigende tekst schrijven
Een overtuigend schrijven is dus een vaardigheid om in te investeren. Toch zien we nog dat veel ondernemers, marketeers, en website bouwers aarzelen om zelf overtuigende teksten te schrijven omdat ze dit nog te moeilijk vinden. Aan de ene kant is dit logisch, maar het is mogelijk om zelf overtuigende content te creëren. Het enige wat je nodig hebt is een goed plan en een paar tips.
Om je hiermee te helpen, hebben wij alle informatie verzameld die je nodig hebt om zelf jouw overtuigende tekst te schrijven.
Voordat we je een goed schrijfplan en een paar tips meegeven leggen we je uit waar een overtuigende tekst aan moet voldoen.
Dus, wat is een overtuigende tekst?
Een overtuigende tekst is content dat gericht is op een doelgroep en deze doelgroep ook daadwerkelijk aanspreekt. Ik gebruik hier specifiek het woord content omdat alleen tekst vaak niet genoeg is om je doelgroep echt te overtuigen.
Om je doelgroep dus te overtuigen met om hen gerichte content, is het belangrijk dat je precies weet wie die doelgroep nou is. Dit kan je mooi in kaart brengen met een persona. Vervolgens kan je ook bepalen welke ‘’problemen’’ zij hebben en welke oplossingen jij hiervoor kan bieden. Dat is dan ook hoe je jouw content vormgeeft; oplossingsgericht! Om erachter te komen welke vraagstukken je doelgroep heeft bij jouw onderwerpen kan je zoekwoorden onderzoek doen. Lees er hier meer over!
Om jouw vraag: ‘’wat is een overtuigende tekst’’, verder uit te leggen geven we je een concreet schrijfplan met extra tips mee. Zo weet je meteen hoe je zelf overtuigende content creëert.

Het schrijfplan voor overtuigende teksten
Stap 1: onderzoek je doelgroep
De eerste stap om overtuigende content te creëren is het onderzoeken van je doelgroep. Je moet de mensen die je wilt bereiken eerst goed kennen, voordat je een overtuigende tekst voor jouw website kan maken. Hoe beter je jouw doelgroep kent, hoe gemakkelijker het is om overtuigend te schrijven.
De eerste stap is om je ideale websitebezoeker voor te stellen. Wie zijn ze? Wat zijn hun wensen en behoeften? Waarom bezoeken ze jouw site? Welke problemen hebben ze?
Deze ingebeelde persoon is je ideale doelgroep. Dit betekent niet dat dit altijd de persoon is die jouw site bezoekt (dat hangt af van je marketing), maar dit is wie je wilt dat jouw site bezoekt. Google analytics helpt je om te zien we jouw website bezoekt.
Stap 2: Trek de aandacht van je doelgroep
Zelfs de meest pakkende tekst is nutteloos als je bezoekers zich niet aangetrokken voelen na het lezen van de inleiding. Gelukkig zijn er genoeg strategieën die je kunt gebruiken om de kans te vergroten dat je wel de aandacht trekt en je bezoeker besluit de tekst helemaal te gaan lezen.
Gebruik site elementen die opvallen
Het manipuleren van je site-elementen is een geweldige manier om de aandacht op jouw tekst te vestigen. Dit kan van alles zijn, van het toevoegen van bewegende tekst tot het plaatsen van de tekst in een gekleurd vak. Zelfs dik- en schuin gedrukte stukken tekst helpen hierbij Zorg ervoor dat je deze strategie niet te veel op één locatie gebruikt. Te veel elementen die strijden om de aandacht van jouw gebruikers, maken het voor de lezer moeilijk om op één element te focussen en zorgt ervoor dat je site er rommelig uit komt te zien.
Speel met je lettertype
Het veranderen van hoe jouw tekst eruitziet, kan de lezer op subtiele wijze beïnvloeden. Als iets niet helemaal klopt, trekt het juist de aandacht. Gebruik dit dus in je voordeel. Je kan je lettertype, tekstgrootte, tekstkleur of decoratie wijzigen om dit effect te bereiken.
focus op het belang
Je moet niet alleen de aandacht van je doelgroep trekken, je wilt ze ook verleiden om verder te lezen. Zorg er dus voor dat het onderwerp ervoor zorgt dat ze verder willen lezen. Als je bijvoorbeeld een grotere lettergrootte en kleur gebruikt, koppel deze dan aan een zin of woord waardoor ze nieuwsgierig worden. Als ze willen weten waar je het over hebt, lezen ze ook de kleinere tekst onder je kop.
Stap 3: maak je punt
Zodra je de aandacht van je bezoekers hebt, kan je jouw punt maken. Het doel van je tekst zal afhankelijk zijn van het doel van jouw website, dus we kunnen je geen specifieke richtlijnen geven om jouw argument te onderbouwen. We kunnen je echter wel tips geven om lezers op de meest efficiënte manier door je tekst te lokken.
3 tips om overtuigende teksten te schrijven

1. Maak de tekst skimmable
Als je meer dan een paar zinnen schrijft, zorg er dan voor dat je tekst gemakkelijk kan worden gescand. Gebruikers lezen nauwelijks op internet, in plaats daarvan scannen ze. Zorg er dus voor dat je inspeelt op deze trend om de meeste informatie aan je bezoekers te verstrekken. Anders verlies je misschien een deel van de aandacht die je hebt getrokken in je inleiding.
Een goede vuistregel is om grote alinea’s tekst te vermijden. Verdeel deze secties in plaats daarvan in kleinere blurbs van een paar zinnen (3 tot 5 regels). Je hoeft niet te bezuinigen op de inhoud – formatteer het gewoon zodat de ogen er gemakkelijk overheen kunnen rollen.
2. Hou het gewoon simpel
Je hebt misschien veel informatie die je aan je lezers wilt vertellen, maar de aandacht van bezoekers is kort. Het is dus aan te raden om je tekst ook kort en eenvoudig te houden. Let wel op dat wanneer je bezig bent met SEO, je tekst altijd minimaal 800 woorden lang moet zijn!
Breng je belangrijkste punten over zonder de kleine details. Hoe beknopter je bent, hoe groter de kans dat je lezers je boodschap begrijpen. Hoe duidelijker je boodschap is, hoe groter de kans dat je je bezoekers kunt overtuigen om je product te kopen, naar je podcast te luisteren, enz.
Als een concept te complex is om beknopt weer te geven, overweeg dan om ergens anders een langere post te schrijven en ernaar te linken. Een e-book, whitepaper of case zijn voorbeelden hiervan en overigens een uitstekende manier om leads te genereren. Op die manier kunnen je bezoekers, nadat je de aandacht hebt getrokken, meer informatie vinden als ze daar zin in hebben.
Tip: bang dat je tekst te langdradig is? Een goede gewoonte is om je tekst op te schrijven, ernaar te kijken en te vragen: “Kan ik een van deze zinnen korter maken?” Dit kan helpen om onnodige details te verminderen, waardoor de tekst gemakkelijker door te bladeren is.


3. Focus op je doelgroep
Hoewel je website uiteindelijk over jou of jouw bedrijf gaat, is het essentieel om rekening te houden met de wensen en behoeften van je doelgroep. Je bezoekers geven om zichzelf. We zijn allemaal een beetje egoïstisch, maar dat is niet per se een slechte zaak (vooral omdat we het in ons voordeel kunnen gebruiken). Als je iemand echt wilt overtuigen, moet je het onderwerp benaderen vanuit een richting die jouw doelgroep waardeert.
Spreek je doelgroep aan door te focussen op wat jij voor hen kunt doen. Welke behoeften lost jouw bedrijf voor hen op? Hoe verrijkt jouw product/dienst hun leven? Waarom is jouw merk het merk waar ze zich tot moeten wenden?
Toch liever overtuigende teksten laten schrijven door professionals?
We hopen je met deze blog alle input te hebben gegeven om zelf overtuigende teksten voor jouw website, webshop, advertenties, social media feed, etc. te schrijven. Maar we begrijpen ook dat zonder enige ervaring dit nog best lastig kan zijn.
Bij Digitalness schrijven we overtuigende teksten voor allerlei verschillende doeleinden. Zo zoeken we precies uit wie jouw doelgroep is en schrijven we doelgroepgerichte teksten die wel overtuigen. Voor meer informatie en een concreet plan van aanpak, kan je ons altijd mailen op info@digitalness.nl of direct benaderen via +31637009696. We helpen je graag!